6. februar 2014

Der ikkje nokon skulle tru at ein homo kunne bu

Jeg heter Maiken og jeg er heldig. Heldig fordi jeg ikke må tenke fluktruter før jeg går ut døra. Heldig for at jeg hvor som helst kan kysse kjæresten min. Holde henne stolt i hånda. Leve sammen uten frykt. Gå på gata uten å tenke på hvem du er som person.Heldig fordi jeg som alle andre bare er meg og at jeg har anledning til å være det.  ALT dette er en selvfølgelighet for oss. Ja oss i Norge ihvertfall..  Jeg kjenner jeg blir kvalm og litt redd hver gang en ny link blir lagt ut på statusoppdateringen på Facebook. "Brutale overgrep mot homofile i Russland"  "kidnappet, Mishandlet og tvunget til å voldta seg selv" " Bruker kampen mot pedofili som unnskyldning for å drive overgrep mot homofile".
Redd, det er det jeg blir.

Men hvem er jeg til å bruke det ordet redd? Bare tanken på en sånn hverdag gjør meg redd. Da kan jeg ikke en gang forestille meg hvordan det er å leve med frykten hver dag. Politiet støtter de som gjør deg urett, ingen utvei. Vær deg selv-  å risikere å bli drept? Ta livet ditt? eller leve i skjul resten av livet? Det er et valg ingen burde måtte ta.

Den eneste forskjell på meg og de som lever i hatet i Russland, er passet mitt. Jeg trakk det lengste strået i livets Lotto. Derfor skal jeg som den største selvfølge gifte meg med min Ida til sommeren, vi skal ha barn sammen når tiden er rett og vi har allerede både lån og bolig sammen. Vi har  begge to familier som elsker oss for de vi er. Vi er så heldige! 



Den omstridte homo loven Putin har servert, har satt sinnet i kok flere steder i verden. Og kanskje særlig på vår side Av Europa. I anledning OL i Sochi har "søta bror" laget en fantastisk vakker støtte film. Ta en titt:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar